Smart City Resita

0
273

Taxiuri electrice, autobuze noi cu WIFI, strategie pentru lupta împotriva sărăciei și fonduri europene atrase, tramvai nou, street art festival, skate park, incubator de antreprenoriat civic, negocieri cu diverși investitori – sunt câteva din acțiunile ce s-au întâmplat sau se vor întâmpla în Reșița, un oraș în care industria a murit, iar cetățenii și-au pierdut orice speranță de revitalizare a orașului.

 

Iată pașii pe care i-a făcut orașul în ultimul timp și cum ar trebui să evolueze un oraș mic sau mijlociu din România, pentru a se dezvolta:

  1. Reșița, deschisă pentru business!

Reșița a lansat oficial campania „Invest in Reșița”, prin care administrația locală își propune să atragă în perioada următoare un număr cât mai mare de investitori cu obiectivul clar de a crea 1.000 de locuri de muncă până în anul 2020.

Campania se derulează pe mai multe direcții, iar dintre cele mai vizibile sunt site-ul Investinresita, evenimentele unde Reșița este prezentă și spotul de promovare în care sunt prezentate oportunitățile de investiție în oraș.

Vizita Băncii Mondiale și mesajul de încurajare al Tatianei Proskuryakova – Directorul de Ţară pentru România şi Ungaria – arată deschiderea de care dă dovadă administrația locală către investitori și eforturile pe care comunitatea le-a făcut în ultimul timp pentru atragerea acestora.

  1. Fonduri Europene

Administrația a reușit să închege o echipă tânără și dinamică la departamentul de fonduri europene, echipă care alături de colaboratori externi a reușit să atragă diferite proiecte și se pregătește pentru altele.

Reșița a ieșit pe locul 4 la nivel naţional, cu 9,22 puncte din maximul de 10 puncte, din 45 de orașe care au depus proiecte pentru reducerea sărăciei și incluziune, luând astfel fața unor municipii  precum Craiova, Iași, Constanța și Brașov, care nu au candidat. Alte 10 milioane de euro vor fi disponibili pentru oraș pentru a implementa strategia.

De asemenea, orașul pregătește documentația pentru a accesa fonduri pentru introducerea tramvaiului, în valoare de 25 de milioane de euro, iar de curând administrația a reușit să atragă fonduri europene pentru licee și fonduri publice pentru grădinițe, în valoare de peste 20 de milioane de lei

  1. Reșița, oraș verde

Până în decembrie 2020, 25% din taximetrele din Reşiţa vor fi fie electrice, şi până în 2025, 50%. Este o premieră la nivel naţional. Este o acţiune curajoasă, un program pilot în parteneriat cu Asociaţia Taximeriştilor din Reşiţa.

De două ori pe an, primăvara și toamna,  Primăria Municipiului Reșița derulează, pentru o perioadă de 2-3 luni, un amplu program de curățenie, în care sunt implicate instituții, asociații de proprietari, organizații nonguvernamentale, persoane fizice și juridice. Campania se finalizează cu premii pentru cele mai harnice organizații sau persoane.

Piste de biciclete de-a lungul râului Bârzava, spații de promenadă, precum și reamenajarea malurilor râului sunt acțiuni care au început deja în oraș.

Reșița va avea promenadă cu pistă de biciclete și platani în cel mai scurt timp iar concursul național de amenajare a malurilor Bârzavei este făcut în parteneriat cu Ordinul Arhitecților din România, din care va rezulta un proiect frumos de reabilitare a malurilor Bârzavei.

Reșița, capitala Banatului Montan, este într-un proces de schimbare, după zeci de ani de stagnare. Există o viziune și o strategie  la nivel de leadership și acest lucru se vede în acțiunile din ultimul timp. Orașul renaște și evoluează, se transformă, însă este un proces lung până va ajunge la gloria pe care o avea la începutul anilor 90. Cu toate acestea, Reșița e pe drumul bun și multe orașe mici și mijlocii ar trebui să-i urmeze exemplul.